Bra att veta inför resan

Reseförsäkring
Kontrollera ditt försäkringsskydd innan du reser. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad hemförsäkring täcker. Kontrollera även med din bank om vad som täcks av din kortförsäkring.

Sjuk utomlands
Beställ Försäkringskassans EU-kort inför din utlandsresa. Beställ kortet i god tid. Leveranstiden kan vara upp till tio arbetsdagar.

Platser i bussen
Platserna längst fram håller vi i första hand tomma, för att kunna användas i behov av olika skäl såvida du inte har ett läkarintyg på att du av medicinska skäl behöver sitta där.
Då meddelar du oss det vid bokning så försöker vi ordna det för dig om möjligt.

Kvarglömda saker
Tänk på att kvarglömda saker kan vara svåra att återfå. Kontrollera därför mycket noggrant hotellrum, restaurang och buss innan du lämnar dessa. Västanhede Trafik och Travel Arena tar inget ansvar för glömda saker men vi hjälper dig självklart att eftersöka om oturen är framme.

Specialkost
Önskemål om speciell mat, till exempel gluten- eller laktosintolerans, skall meddelas vid bokning och även till reseledaren/chaufför under resans gång. Vi framför alltid era önskemål till varje hotell/båt/restaurang men man kan aldrig lämna garanti för att det fungerar överallt. 

Mat och dryck
Varje land har sin egen matkultur och vi får anpassa oss till detta dit vi kommer.Vi försöker att påverka så att det inte serveras liknande måltider på flera hotell. Dock kan det bli ändringar utanför vår kontroll. På många resor har vi halvpension - från första till sista resdagen. Dryck ingår endast om det anges i faktarutan under reseprogram. Drycker betalas i landets valuta.

Gäster med funktionshinder
Tänk på att flera resmål besöks till fots, då bussen inte kan köra överallt. Eventuella funktionshinder meddelas i samband med bokning så att vi kan hjälpa till vid val av resa och kunna avråda från olämpliga resmål. Bussresor kan ofta vara svåra för rörelsehindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade efter svenska handikappnormer. Vi rekommenderar därför att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom vår reseledare/chaufför måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt en enskild resenär. Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Gäster med funktionshinder måste själv kunna gå ombord på bussen. Vår personal bär inte.

ID, Pass och Visum
Inom Norden behövs inget pass, men du skall alltid ha med en giltig legitimation. På resor inom EU är Pass/Nationellt ID-kort obligatoriskt! Varje resenär är själv skyldig att kontrollera att passet/legitimationen är giltigt minst t o m sex månader efter hemkomst. Förvara passet lättillgängligt i handbagaget. OBS! på resor med båt är ID/Pass obligatoriskt, annars kommer man inte ombord. I de fall där visum behövs meddelas detta vid bokningstillfället. Vid flygresor är pass alltid obligatoriskt.

Flygresa

Vi skickar dig flygbiljett eller elektronisk flygbiljett samt övrig information i god tid före avresa. Stavningen av ditt namn på flygbiljetten måste vara densamma som i ditt pass. Det är viktigt att du kontrollerar att ditt namn är rättstavat redan när du får ditt deltagarbevis efter bokningen. Flygbolagen tar ut en avgift för ändring av namn och stavning. Vi kan därför bli tvungna att debitera dig vid eventuella ändringar.

Du bör vara på flygplatsen minst två timmar före avgång. Tänk på bestämmelser gällande handbagaget. Vi reserverar oss för ändringar av flygtider, flygskatt och flygbolag. Eventuella ändringar av flygtider och flygbolag kan innebära att vi måste justera programmet något.

Bagage
Välj ditt bagage med omsorg! Oftast behöver man mindre bagage än man tror. En väska per resenär samt ett handbagage, max 22 kg tillsammans, vilket även inkluderar de varor som inhandlas under resan. Kontrollera att ditt bagage blir lastat i bussen. Du ansvarar själv för att bagaget flyttas mellan buss och hotellrum/fartyg vid ankomst/avresa.
Vi rekommenderar att du alltid märker din väska med namn, adress och telefonnummer.
Vid övernattning på färja rekommenderar vi att du packar det som behövs för natten i en separat väska/handbagage, för att slippa ta med sig den stora resväskan till hytten.
Vid besök i länder med fördelaktiga inköpspriser meddelar vår personal ombord hur stor kvantitet som får tas med i bussen. Detta styrs av lastutrymme samt bussens lastkapacitet. Vid flygresor gäller respektive flygbolags viktbestämmelser.

Bussar
Våra bussar uppfyller se senaste miljökraven och är utrustade med säkerhetsbälten. De underhålls regelbundet och självklart använder vi vinterdäck på vintern. Givetvis är alla våra bussar rökfria, utrustade med luftkonditionering och toalett. På flygresor, där vi inte använder oss av svenska bussar, kan det bli en annan standard än vad vi är vana med.

Pauser
Vi gör lämpliga stopp för fika och lunch på dagarna, vår personal känner till många bra ställen. Vår reseledare/chaufför meddelar tiden och rastens längd under resans gång. Vi kör i regel inte längre än ca 2,5 timmar åt gången.

Boende
Boendet är en viktig del av resan. Vi väljer våra hotell med omsorg när det gäller standard, läge, mat och service. Bra att tänka på är dock att det förekommer skillnader mellan olika länders hotellstandard. Standarden i Östeuropa och Sydeuropa är ibland lägre jämfört med den inom Norden. Ofta är rummen mindre på hotell i storstäderna. På vissa hotell kan det förekomma skillnader mellan rumsstorlek, utrustning och utsikt. Fördelningen av rummen görs ett par dagar i förväg av hotellen. Som resenär är man skyldig att före avresan från hotellet betala sina privata hotellutgifter, såsom exempelvis telefon, drycker, minibar, filmer etc.

Rumstyper

  • Dubbelrum
  • Del i dubbelrum med bad/dusch och wc är grundstandard på våra resor
  • Flerbäddsrum. På de flesta resmål finns möjlighet att boka tre- eller fyrbäddsrum. Dessa ordnas vanligen genom att ett dubbelrum utrustas med extrasängar. Detta medger inte prisreducering mer än i de fall barnrabatten utnyttjas.
  • Enkelrum, Resenär som reser ensam betalar alltid enkelrums/hyttpris. Enkelrumstillägget får ses som en avgift för att ensam få disponera ett rum och gäller under hela resan. Enkelrummen kan ibland hålla en något lägre standard än dubbelrummen. På de flesta hotell/båtar finns ett begränsat antal enkelrum/enkelhytter reserverade.

 

Tider
Alla nämnda tider är lokala. Många av tiderna är cirkatider och påverkas av en rad faktorer. Ankomsttider är ungefärliga och påverkas av trafik- och väderleksförhållanden. Det kan även förekomma ändringar för tider gällande färjor, utflykter och middagar. Observera även att öppettider för exempelvis butiker, restauranger och museer kan påverkas av länders nationella helgdagar.

Särskilda önskemål
Önskemål om att sitta tillsammans i buss och restaurang, samt önskemål om rum nära varandra och så vidare ska även det meddelas vid bokning. Bäst är att göra en gemensam bokning då det tydligt syns att Ni är ett sällskap. Vi kan dock inte garantera att önskemålen alltid kan infrias.

Valuta
I reseprogrammet får du information om vilka valutor du behöver ta med dig på resan. Tänk på att det endast är rekommendationer och att betaltkort fungerar på de flesta av våra resmål. Det går oftast mycket bra att ta ut pengar i en bankomat, observera att det kan tillkomma en uttagsavgift.

Utflykter
Utflykter ingår oftast i resans pris. Se programmet på respektive resmål. På utflykter som ej ingår i resans pris är minimiantal 15 personer. Vid för lågt deltagarantal kan utflykter slås samman/ändras. På några resor arrangeras utflykter på kvällstid av och tillsammans med reseledaren. Detta berättar reseledaren mer om i bussen. Utflykterna betalas kontant i landets valuta. Det kan också förekomma tillägg som t.ex. teaterbiljetter, detta bokas samtidigt som din resa. Det kan hända mycket utanför vår kontroll från katalogens tryckning fram till din avresa. Vi reserverar oss därför för ev. ändringar i programmet.

Jourtelefon
När kontoret har stängt, under kvällstid och helger, kan du vid brådskande ärenden
(ex. avbokning av nära anstående resa) nå oss på följande nummer: 010-4952949. Skulle något krångla, till exempel i samband med avresa och du behöver brådskande hjälp kan du även nå oss på samma nummer.
Respektera att jourtelefonen endast är till för akuta ärenden.
Nybokningar eller ändringar i din redan bokade resa får vänta till nästkommande vardag, öppet mån-fred 09.00-16.00. Telefon 0226-58070 (tryck 1)

Inställda resor
Vi försöker i möjligaste mån få iväg alla våra resor men skulle antalet anmälningar bli färre än 22 personer kan vi tyvärr tvingas ställa in den planerade resan. För mer information om inställande av resor, arrangörens och resenärens ansvar mm hänvisar vi till Allmänna Resevillkor. Inställd resa skall meddelas resenären senast två dagar före avresa vid dagsresor och tio dagar före avresa vid flerdagarsresor. Resan kan även ställas in på grund av Force Majeure eller andra oförutsedda händelser som kan förhindra eller äventyra resans genomförande.

Reklamationer
Vi hoppas att du inte ska finna anledning till klagomål. Men om så är fallet ska du omgående under resan anmäla fel och brister till vår personal på resan, så att vi har möjlighet att avhjälpa felet. Anmärkningar eller reklamationer som ej kunnat åtgärdas under resan bör snarast, dock inom sju dagar efter hemkomsten, framställas skriftligen till oss.